A gépi anyagmozgatás szabályai

Információtartalom vázlata:

  • Munkavédelmi oktatás szükségessége
  • Üzemen belüli közlekedés szabályai
  • Közlekedési utak jelölése és méretei
  • Forgalomszervezés
  • Közlekedési utak szabadon hagyása

A munkáltatónak a biztonságos munkavégzés tárgyi feltételein túl, annak személyi feltételeit is meg kell teremtenie. Ennek érdekében a munkáltató, szervezett munkavédelmi oktatással biztosítja, hogy dolgozói elsajátítsák a szakmájukhoz-, munkakörükhöz tartozó munkavédelmi szabályokat és biztonságtechnikai előírásokat.

Amennyiben az üzemben munkahelyi balesetet, vagy foglalkozási megbetegedés történt rendkívüli munkavédelmi oktatást kell tartani, annak érdekében, hogy a baleset, vagy megbetegedés újra ne következhessen be. Mindenkivel ismertetni kell a bekövetkezett esetet, annak körülményeit, okait, elkerülésének módját, hogy a dolgozók levonhassák a tanulságot. Újra ismertetni kell a munkavállalókkal, a balesttel kapcsolatos munkavédelmi szabályokat, és tájékoztatni kell őket: a munkáltató milyen intézkedéseket tett, illetve milyen előírásokat hozott a további balesetek megelőzése érdekében. Amennyiben a körülmények indokolják, ki kell térni a balesetek esetén tanúsítandó magatartásra, és az elsősegély nyújtási ismeretekre is. A munkabaleset kivizsgálása során helyszíni szemlét kell tartani, és eredményét a szükséges mértékben rögzíteni kell. A munkabaleset vizsgálatakor az esemény területén és idejében fel kell tárni a veszélyes körülményeket és veszélyes cselekedeteket, amelyeknek hatásuk lehetett a sérülést kiváltó folyamat beindulásában.

A munkabalesetről információval rendelkező személyeket meg kell hallgatni. Ezek lehetnek: a sérült, a balesetet okozó személy, szemtanúk stb.

Az üzemen belüli gépi anyagmozgatás legelterjedtebb eszközei a targoncák.

A gépi hajtású targoncák lehetnek:

  • gyalogkíséretű-,
  • vezetőüléses-,
  • vezetőállásos-,

és vezető nélküli targoncák.

A gyalogkíséretű targonca vezetője a targonca mellett vagy mögött gyalogosan haladva irányítja a targoncát, a kezében tartott kormányrúddal.

A vezetőüléses targonca vezetője a targonca üléséről irányítja a targoncát.

A vezetőállásos targoncákat állva, az erre a célra kiképezett vezetőállásról  vezérlik.

Vezető nélküli targoncák is léteznek, ezek előre programozott módon, vagy távvezérelva végzik a munkát.

Hajtási módjuk szerint lehetnek villamos motorral és belsőégésű motorral hajtott targoncák.

A belső égésű motorral hajtott targoncák leginkább szabadtéren, vagy jól szellőző csarnokokban használhatók, az általuk kibocsájtott füstgáz miatt. A villamos hajtású targoncák nem bocsátanak ki kipufogógázt, ezért zárt munkahelyeken elterjedtek. Ezeknél azonban az akkumulátorok töltéséhez jól szellőztethető töltőhelyiséget kell kialakítani, mely nem lehet a munkahellyel közös légtérben. ( Ebben a helységben nyílt láng használata tilos, ugyanis a töltés során Hidrogén gáz szabadul fel, mely az Oxigénnel durranógázt, egy igen robbanásveszélyes gázt alkot.)

A targoncák vezetéséhez a kezelőnek az adott típushoz megfelelő jogosítvánnyal kell rendelkeznie, de az üzemi gyakorlatban a jogosítvány megléte nem elégséges a targonca vezetéséhez. Az üzemben található targonca vezetésére ugyanis csak az jogosult, aki erre a vezetőségtől írásos felhatalmazást kapott. Aki ezt figyelmen kívül hagyja, munkahelyi vétséget követ el.

A targoncák biztonságtechnikája, az üzemen belüli közlekedés szabályai:

A munka megkezdése előtt minden nap győződjünk meg a targonca megfelelő működéséről. Különös tekintettel a fékre, a kormány holtjátékára, és a világításra.

A munkavégzés megkezdése előtt a targonca műszaki állapotának ellenőrzése kötelező, amely a következő lépésekből áll:

  • keréknyomás- és a kerék épségének ellenőrzése
  • villamos és hidraulikus vezetékek ellenőrzése
  • olajszint ellenőrzés
  • teheremelő szerkezet ellenőrzése

Indulás előtt a targoncavezetőnek mindig meg kell győződnie arról, hogy senki nem tartózkodik a közvetlen közelben, és hangjelzéssel kell jeleznie társainak indulási szándékát.

A targoncavezetőnek mindig a haladási irányba kell néznie, amennyiben a szállítandó áru eltakarja a kilátást, az árunak a haladási irányhoz viszonyítva hátul kell elhelyezni. Ha pedig ez nem volna  lehetséges, egy irányító személy segítségét kell igénybe venni, aki lassan, lépésben halad a gép mellett. 

A targoncavezetőnek be kell tartania a KRESZ és az üzemen belüli közlekedés szabályait, illetve az előírt sebességhatárokat. A gyorshajtás ugyanis ütközéshez, gázoláshoz, vagy a rakomány felborulásához vezethet, súlyos baleset okozója lehet. A sebességhatár a legtöbb esetben maximum 10km/óra, de a megfelelő sebesség megválasztása mindig függ a körülményektől is (szállított súly, manőver, útviszonyok…). Általános érvényű szabályként elmondható, hogy ha valamiről az üzem belső szabályzata nem rendelkezik, abban az esetben a KRESZ előírásai az irányadóak.

Targoncával mindig csak a műszaki paramétereinek megfelelő súlyok szállíthatók. Nagyobb súlyok esetén a targonca ingataggá válik, és felborulhat. És mindig ügyeljünk a szállított teher megfelelő elhelyezésére! Gondoskodjunk róla, hogy az ne eshessen le, vagy billenhessen fel. Mindezeknek megfelelően a targoncával közlekedni csak döntött villával szabad (úgy, hogy az emelőoszlop hátradöntött helyzetben van). A szállítás során a terhet a lehető legalacsonyabbra kell süllyeszteni, a villa a talajtól maximum 30cm magasságban legyen pozicionálva. A magasra emelt teher borulékonnyá teszi a targoncát.

Személyt szállítani csak olyan targoncával lehet, melyen gyárilag elhelyezett pótülés található.

Az üzemen belüli közlekedési utak szélességének meg kell felelnie az előírásoknak. Segédeszköz nélküli kézi anyagmozgatáskor, minimális szélességi mérete egyirányú forgalom esetén 1 méter, kétirányú forgalom esetén 1,5 méter. Ez az útvonal még ideiglenesen sem használható anyagtárolásra! Az olyan munka- és tároló helyiségekben, ahol gyalogos- és járműforgalom van, az elsődlegesen gépjárműforgalom számára szolgáló kapu közvetlen közelében a gyalogosok számára külön ajtót kell biztosítani. Tilos a targoncával megállni illetve bármilyen anyagot tárolni közlekedési utakon, menekülő folyosókon, tűzoltó, mentő készülékek közelében és minden olyan helyen ahol baleseti veszélyt jelent, vagy akadályozza az esetleges mentési munkálatokat

Egy 10 perces oktatóvideó Klausról, és az ő első napjáról targoncavezetőként. A 10 perc során az elkövethető hibák nagy részét elköveti. Jó pár ember meghal, vagy megnyomorodik a videóban, helyenként elég véres… Német nyelvű, de a cselekmény eléggé önmagáért beszél.

Az üzemi gyakorlatban leggyakrabban a kézi mozgatású hidraulikus raklapemelővel tlálkozhatunk, közismertebb nevén: béka Ezen a típuson mérleg is található. Az eszközt a leggyakrabban húzva használjuk. Az irányító kar le-fel mozgatásával pumpáljuk  hidraulikus munkahengert, mely emeli a raklapemelő villáját és aterhet. Itt az irányítókaron található egy kisebb kar, mellyel kiengedhetjük az olajat a munkahengerből, így süllyeszthetjük vele a terhet. Óvatosan nyomjuk meg, így szabályozhatjuk a teher leengedésének sebességét. Ne használjuk rollerként! Veszélyes!